Information innan du gör din beställning

Du kan endast beställa allmänna handlingar från verksamheter inom Region Stockholm, före detta Stockholms läns landsting, från oss. Gäller det handlingar från andra delar av landet kontaktar du respektive region.

Skicka inte personuppgifter via e-post.

Steg för steg: Så här fyller du i din beställning

Steg 1: Jag beställer

Här fyller du i alla uppgifter om den journalen som du söker efter. Är det din egen journal så är det dina uppgifter du fyller i här. Är det en anhörig eller annans journal som du söker efter är det den personens uppgifter som du fyller i här.

Steg 2: Vårdgivare

Här fyller du i alla uppgifter om vilken vårdgivare/sjukhus och klinik/mottagning som beställningen gäller.

Om du inte vet vilken vårdgivare/sjukhus som du själv har besökt kan du begära ett registerutdrag över dina vårdkontakter så här.

Vill du göra en beställning för flera olika vårdgivare/sjukhus klickar du på Lägg till vårdgivare.

Steg 3: Mina uppgifter

Här fyller du i dina egna adressuppgifter så att vi kan skicka kopiorna till dig.

Steg 4: Leverans

Här behöver du godkänna kostnader för kopiering och rekommenderad post.

Beställer du din egen journal kostar det aldrig över 300 kronor. Läs mer om våra avgifter här.

Steg 5: Skicka

Här får du överblick av din beställning. Läs igenom beställningen noga och se till att alla uppgifter stämmer. Är det något du vill ändra klickar du på knappen Ändra i den flik som du vill göra ändringen.

När du är nöjd med din beställning klickar du på Skicka beställning.

Du får alltid ett bekräftelsemejl med ditt ärendenummer till din e-postadress. Ärendenummer är bra att ha till hands om du behöver kontaktar oss.

Säkert meddelande

Med hjälp av verktyget Säkert meddelande kan du som beställer allmänna handlingar från Regionarkivet få kopior skickade till dig digitalt på ett säkert sätt.

Du identifierar dig med ditt BankID för att kunna öppna och läsa dina meddelanden. Du som är anställd inom Region Stockholm kan identifiera dig med ditt SITHS-kort. Det krävs inloggning både för att skicka och läsa meddelanden.

Meddelandet finns att läsa i 30 dagar. Därefter raderas meddelandet och de bifogade filerna. Du kan spara, ladda ner eller skriva ut dina kopior under de 30 dagar som meddelandet finns tillgängligt. Om du vill ladda ner filen högerklicka på filnamnet och välj "spara länk som". Välj sedan var du vill spara filen på din dator.

Om du inte kan öppna ditt meddelande prova en annan dator/surfplatta/mobiltelefon. Du kan även prova en annan webbläsare. Vi rekommenderar inte Internet Explorer.

Ibland hamnar ditt säkra meddelande från oss i skräpposten. Kontrollera därför skräpposten om du tycker att vårt svar dröjer. Tänk på att handläggningstiden kan variera.

Du som laddar ner känslig information på detta sätt blir ansvarig för den fortsatta behandlingen av de känsliga uppgifterna.

För dig som beställer handlingar som privatperson

Var noga med att kontrollera att du skrivit rätt e-postadress. Du kommer att få ett meddelande till din e-postadress som innehåller en länk som du öppnar med ditt personliga BankID. Kontrollera att du skrivit in rätt personnummer.

Meddelandet finns att läsa i 30 dagar. Därefter raderas meddelandet och de bifogade filerna. Under de 30 dagarna kan du spara och ladda ner eller skriva ut kopiorna.

Tänk på att inte ladda ner dina kopior på en offentlig dator.

För dig som beställer handlingar som verksamhetsrepresentant för verksamhet som drivs av Region Stockholm

Du får ett meddelande till den regionstockholm.se-adress som du använder i tjänsten och som du uppgett i din beställning. Meddelandet innehåller en länk som du kan öppna med ditt personliga SITHS-kort.

Vill du veta mer se frågor och svar

Arkiv vi har hos oss

Vi förvarar handlingar från Region Stockholm, före detta Stockholms läns landsting. Det mesta vi har är äldre avställda handlingar från pågående regionverksamheter. Vi har även handlingar från nedlagda, omorganiserade i visa fall privatiserade verksamheter.

Du som privatperson kan söka i våra arkiv via den nationella arkivdatabasen (NAD) på Riksarkivet:

Du som är uppkopplad på Region Stockholm nät hittar information om vilka arkiv vi förvarar här:

Vill du bli kontaktad?

Vanliga frågor och svar om beställningar

Vill du beställa handlingar eller annan information gör du det via våra e-tjänster.

Jag vill bli kontaktad
Fyll i dina uppgifter nedan så ringer vi upp dig så snart vi kan, vardagar mellan klockan 9-15. Vi provar att ringa endast en gång.