Fotograf: Anna Molander

Varje plats har sin historia – Gömt och glömt

Varje plats har sin historia, en del som vi inte vill glömma men också en del som vi kanske vill gömma. Stockholms region är fylld av platser med en gömd, och kanske glömd, historia. Ett exempel är Långbro sjukhus. På Regionarkivet finns handlingar som berättar en historia om en plats, vars ursprung som sjukhus inte längre är lika påtaglig. Sjukhuset lades ner på 90-talet och har idag gjorts om till bostäder. De gamla byggnaderna, vars ritningar från sjukhustiden tiden finns kvar, står i en lummig park med en ankdamm och är så långt ifrån Nya Karolinska i Solna det går att komma när det gäller sjukhus.

Det stora i det lilla

För boende och förbipasserande är platsens historia som sjukhus knappt påtaglig, men det finns handlingar som bevarat den. På Regionarkivet finns protokoll, ritningar och budgetar kvar, men även det lilla som så lätt glöms bort. Som att det under en mörk höst på 50-talet cirkulerade inbjudningar till kaffe och avtackning på sjukhuset för en doktor som skulle pensionera sig. Han uppvaktas med röda rosor som personalen köpt, samt en anteckningsbok med sina initialer etsade på pärmens framsida. Monogramsskisserna finns kvar, kanske skulle de två snirkliga bokstäverna tvinnas ihop med varandra eller stå var och en för sig? Presenten hade betalats med hjälp av de insamlingar som gjorts av personalen. Prydliga listor som gått runt på avdelningarna berättar om vem som gett fem, tio eller kanske tjugo kronor.

En annan liten händelse, som dokumenterades men göms bland de större posterna i verksamhetsrapporter och budgetar, är att några patienter under sommaren 1971 reste till Båstad och Gotland. Tillsammans med patienterna reste några ur personalen med buss från sjukhuset och bodde på hotell vid havet med helpensionat under en dryg vecka. En semester för både personal och patienter. Inte för att nöjena på sjukhuset var få, det finns handlingar rörande vissa fonder som berättar att pengarna gick till att patienternas biobesök, utflykter och tidningsprenumerationer varje år.

Val av källa formar historien

Det finns mer spännande undangömd information bakom de fina historierna om en sjukhusmiljö i en vacker park, där sjuksköterskorna bar broscher och stärkta vita förkläden.

Det finns anteckningar rörande de behandlingssätt vi helst glömmer bort idag. Intelligenstester och bältning, patienter kunde spännas fast i timmar för att de störde morgonrutinen eller var oroliga. I en anonym pärm beskrivs elchocksbehandlingarna, med manualer, teckningar, och instruktioner om att patienten måste fasta innan elektriciteten sänds genom hennes kropp. Först på 1970-talet kan man läsa att en läkare vill studera “nymodigheten” att söva patienten under denna behandlingsform.

Dessa sidor av sjukhuset ligger långt från den bild av Långbro som finns idag, som trevliga lägenhetshus, och kanske är det en del av historien som vi inte heller vill tala om. Röda rosor och förkläden ger en mycket mer romantisk bild av ett sjukhus historia. På regionarkivet finns handlingar som beskriver båda delarna.

Allt inom regionen har sin egen historia. Vissa delar vill vi alla gärna visa upp, vissa har glömts bort, några som vi gömt eller kanske velat glömma.

Artikeln är skriven av Natalia Fältskog, masterstudent i arkivvetenskap på Uppsala Universitet under praktik på Regionarkivet höstterminen 2019.