Del 2 av 3

Drogsamlingen som dök upp och försvann igen

Vissa mysterier väcker större nyfikenhet än andra. Ett sådant är mysteriet med den försvunna drogsamlingen. På Sabbatsbergs sjukhus gjordes 1954 nämligen ett märkligt fynd. När städning pågick påträffades nämligen en samling av ”droger”.

Syster Elin visar sitt fynd för dåvarande sjukhusapotekaren. Ur personaltidningen Kompressen.

Det här kan ju låta allvarligt. Borde de ringt polisen? Eller försökt komma i kontakt med detektiv Allan Schmidt? Nej, det som påträffats var N. P. Hambergs Medicinsk-Pharmaceutisk Droguesamling. På en bild i personaltidningen Kompressen 2/1963 syns sjukhusapotekaren Pehr Thorsell och Syster Elin, som var den som hittade samlingen.

N.P. Hamberg, eller Nils Peter Hamberg som han hette, var läkare och apotekare och levde mellan 1815 och 1902. Den samling som hittades på Sabbatsbergs sjukhus var Hambergs verk beskrivs av honom själv så här: ”Medicinsk-Pharmaceutisk Droguesamling innehållande normal-exemplar, så väl af de nu brukliga, som de i 6:te upplagan af Svenska Pharmacoopeen tillkommande Drouger, samt de vigtigaste och vanligaste förfalskningar deraf.” Samlingen kom till mellan 1843 och 1847.

Svenska farmakopén, i tidigare latinska utgåvor Pharmacopœa suecica, var en officiell samling av föreskrifter om framställning av läkemedel. I olika utgåvor gällde den från 1775 till 1965. Pharmacopœa suecica utkom 1775 i sin första upplaga, och var fram till 7:e upplagan skriven på latin. De 8:e-11:e upplagorna var på svenska. Farmakopén utgavs i Sverige av Sundhetskollegium, senare Medicinalstyrelsen och fastställdes av Kunglig Maj:t. Från och med den svenskspråkiga 8:e upplagan ingick också bestämmelser om kvalitetskontroll av läkemedel.

Hamberg sålde en slags prenumeration på sin samling och riktade sig framför allt till landets apotekare. Den första avdelningen ”Barkar och vedslag” skulle utkomma inom kort efter att Hamberg publicerade sin annons. Beställaren kunde få ”droguerna” levererade i konvolut (tre riksdaler) eller i lådor med lock (fem riksdaler). Tid och pris på följande avdelningar skulle meddelas längre fram. Rekvisitioner skulle skickas till Apoteket Hjorten i Stockholm, vars föreståndare var Hamberg själv. Den kompletta samlingen kom att omfatta 337 nummer. I drogsamlingen fanns sådant som vi numera kallar naturmedicin såsom blommor, örter och fröer. Det finns beskrivet hur dofter och smaker var högst förnimbara 100 år efter att de placerats i sina behållare.

På bilden syns en del av samlingen (i den dyrare varianten, lådor med lock). Sedan upphör spåren. Flera liknande samlingar lär ha funnits och en del av dem har funnits att se på Apotekshistoriska museer, bland andra ett i Örebro.